2011.07.26

Okejokejokej, nu ska jag försöka ta detta så kort och koncist som möjligt.
Förra söndagen åkte jag och familjen till Lancaster där vi träffade min pappas kusin som bor här i USA.

Vi åkte på guidade turer, först med tåg och sen med buss, runt i amishområden. Amishfamiljer bor inte i egna små byar som jag hade tänkt mig, utan de bor i blandat med "vanliga" familjer. Just i Lancaster finns det gott om dem. Vi åkte alltså runt och tittade på deras hus från bussen medan guiden berättade om hur de lever. Det var väldigt intressant. Tänk att de finns människor som lever samtidigt som oss, men som ändå lever så otroligt annorlunda.
Ofta mötte vi familjer som kom gående, i hästochvagn eller ungdomar som kom åkandes på gamla sparkcyklar. Alla i bussen stirrade såklart på dem när vi passerade och det kändes lite som att vi tittade på apor på zoo. Konstigt var det. Otroligt intressant och lärorik dag var det i alla fall.

Måndagen blev en resdag. På kvällen var vi framme i Orlando, Florida. Vi hade svårt att enas om vilken park vi skulle till dagen efter, det finns ju så många! Bara Disney World har typ fem olika parker. Universal studios har tre och sen finns det Sea World och en massa vattenland. På tisdag morgon var det fortfarande inte bestämt vart vi skulle, men det slutade med att jag, mamma och pappa  åkte till Sea World, medan Emma och Sara besökte Disneys vattenland.

På Sea World besökte vi Arktis, Antarktis, klappade rockor, såg delfinshow, späckhuggarshow, såg en massa fina djur och åkte lite bergochdalbanor. Jag fick med mig mamma upp i en bergochdalbana där man låg på mage genom hela åkturen, med massa looper och grejer. Det var oväntat! Kul var det och hela dagen kan sammanfattas som bra bra bra!

På onsdagsmorgonen åkte vi från Orlando till Miami i vår grymma hyrbil. Jag vill ha den! Minibuss med värsta fåtöljerna som säten. På vägen stannade vi på Kennedy Space Center. Riktigt häftigt ställe! Vi fick se NASAs högkvarter, rymdraketsgarage, uppskjutningsplatser, rymdraketer som varit i rymden, månlandare och en massa häftiga saker. Vi fick se filmer från första rymdresan, misslyckade uppskjutningar där astronauterna dog, första månlandningen och mycket mer. Jag har nuddat en sten från månen och läst i handskrivna loggböcker som astronauterna skrivit under tiden i rynden. Allt var mycket häftigare och intressantare än vad det låter. För övrigt känner jag mig ganska gammal när jag säger att allting är intressant.

Halva torsdagen spenderade vi på Everglades Aligatorfarm. Vi såg massa aligatorer, åkte runt med båt i träskmarker och tittade på dem i deras naturliga miljö, såg shower, såg när de matade dem med äckliga råttor. Jag höll i en aligatorbebis. Självklart dog batteriet på min kamera precis när bildbeviset skulle fixas.
Eftermiddagen spenderade vi på stranden. Det var nästan 40 grader i luften och minst 30 grader i vattnet, det svalkade inte ens lite!
Tidigt på fredagsmorgonen hoppade vi in i bilen för att åka till Florida-Keys. Det är en ögrupp i sydligaste Florida. Målet var Key West som är den sydligaste ön av de alla, faktiskt USAs sydligaste punkt överhuvudtaget. För att komma dit åker på broar mellan ett tjugotal öar. Det var väldigt fint att åka där med Atlanten på ena sidan och Mexikanska golfen på andra sidan.

Väl framme vid Key West gick vi runt och tittade på den exotiska ön. Palmer, stränder och söta små hus var det överallt. Vi gick mest omkring i den galna hettan och tittade på den fina miljön och på eftermiddagen hann vi även med att ligga på stranden ett tag.

På lördagsmorgon hann jag och mina systrar med lite shopping innan det bar av mot flygplatsen. Jag hade glömt mitt pass hemma, jag hade glömt bort att skriva ut flygbiljetten och så hade jag glömt bort vilket flygbolag jag skulle åka med. När man är så klantig som jag är så blir man ganska bra på att ta sig ur de problematiska situationerna som man sätter sig i gång på gång. En normal människa får väl kanske lite smått panik när hon ska flyga om någon timma och inte har någonting som hon behöver. Allting löste sig som vanligt. Fyra timmars flygresa med en mellanlandning i Charlotte.

"Young lady, nu tycker jag du sätter dig ner och låter oss som ska byta plan gå av först. Vi har boarding om en kvart så du kan gott vänta"
"Sorry, men jag hade boarding för fem minuter sen, så jag har också bråttom"
"Du väntar på din tur, sätt dig ner"
Hon hade suttit några rader bakom mig på planet och var därför bakom mig i kön, så min tur var ju helt klart före hennes. Varför försöka läxa upp oskyldiga människor som man inte vet någonting om? Lite artighet skulle ju inte skada. Hon kan inte varit amerikan. Hon hade pololinne på sig också. Jag hatar polotröjor, och pololinnen är ännu värre. Sen kom mannen. "URVÄGEN! Gör plats så jag kan ta ner den här tjejens väska, hon har mest bråttom av oss alla. FLYTTA PÅ ER!". Nästan alla människor satte sig ner och jag kunde skutta av planet utan problem. Åh, min hjälte på typ 70 jordsnurr <3

Jag beställde en taxi som skulle hämta mig vid tågstationen. Det kommer inte en vanlig taxi, utan att svart glänsande limmo! Ut hoppar en chaffis med kostym och hatt. Öh, är det här verkligen min bil eller kom Obama med samma tåg? funderade jag. Den var min. Jag kom hem och fick min skönhetssömn.

På söndagen gjorde jag absolut ingenting hela dagen. Idag har jag jobbat. Jag och mina kids har spelat monopol i sex timmar. Nu ska jag sova.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hahahahaha -eller kom Obama med samma tåg.. jag dööör :):)

2011-07-27 @ 12:57:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0